L’Espai Ermengol de la Seu d’Urgell ja té a punt la quarta edició del cicle divulgatiu ‘Parlem de Ciència’

0 Flares Buffer 0 Facebook 0 Email -- 0 Flares ×

El proper mes d’abril tindrà lloc la quarta edició del cicle ‘Parlem de Ciència’, una iniciativa de divulgació que tindrà lloc per quart any consecutiu durant el mes d’abril amb sis propostes. El cicle està organitzat per l’Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell, l’Espai Ermengol-Museu de la Ciutat i MeteoPirineus, amb  la col·laboració de l’institut Joan Brudieu de la Seu d’Urgell i la Direcció General de Boscos i Gestió del Medi del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA).

Val a recordar que aquest és el nou format de l’anterior cicle que portava per nom  ‘Parlem de Natura’ iniciat el 2013.



En aquesta quarta edició, els temes protagonistes seran els terratrèmols, la meteorologia, les allaus, la sequera i les inundacions, i la gestió forestal.

Parlem de Ciència 2025

Dimarts 8 d’abril, a l’Espai Ermengol:  “Quan la Terra tremola: descobrint els terratrèmols i la sèrie sísmica d’Os de Civís” a càrrec d’Anna Echeverria Moreno (Doctora en Ciències de la Terra, especialista en riscos geològics.)

Dimecres 9 d’abril, a l’Espai Ermengol: “Creació i programació d’una estació meteorològica per a l’estudi de l’augment de temperatures a la Seu d’Urgell” a càrrec de l’alumna de 2n BATX de l’INS Joan Brudieu Clàudia Sanllehí Solé, tutora Carlota Miras de Mena.  (RECERCA JOVE)

Dijous 10 d’abril, al local de MeteoPirineus: “Les allaus històriques del Pirineu oriental” a càrrec d’Ivan Sanz Tusell i Albert de Gràcia.

  • “Ciència a la carta, amb un tast gratuït de productes del territori” amb l’objectiu de donar suport al desenvolupament local.
  • Les allaus han deixat una petjada important a la història del Pirineu oriental. Quins han estat els episodis més destacats? Quines conseqüències han tingut? Com podem entendre millor aquest fenomen natural?
  • La xerrada farà un recorregut per les allaus més significatives de la zona, explorant els seus efectes i el coneixement que s’han extret amb el pas dels anys. A més, s’aprofitarà l’ocasió per presentar el llibre “Vallter 1975-2025”, una obra que analitza 50 anys d’història meteorològica i d’allaus en aquest emblemàtic racó del Pirineu.
  • A càrrec dels autors del llibre Ivan Sanz Tusell i Jordi Surinyach, i Albert de Gràcia, expert en meteorologia i divulgació científica, s’aprofundirà en els episodis més impactants, amb imatges, testimonis i dades que ajuden a entendre la magnitud d’aquests fenòmens.

Dijous 24 d’abril, al local de MeteoPirineus:  “Els extrems de la pluja a la Terra: sequera o inundacions, un equilibri trencat?” a càrrec d’Albert de Gràcia.

  • “Ciència a la carta, amb un tast gratuït de productes del territori”.
  • Per què plou més en alguns llocs que en d’altres? Com es distribueixen les precipitacions a la Terra? Per què la Mediterrània és cada cop més vulnerable a les pluges torrencials?
  • En aquesta xerrada, explorarem com funciona el cicle de la pluja a escala global i per què algunes regions són més propenses a inundacions. Ens centrarem en la conca mediterrània, on els episodis de precipitacions extremes seran cada cop més freqüents en els pròxims anys a causa del canvi climàtic.
  • A càrrec d’Albert de Gràcia, expert en meteorologia i divulgació científica, analitzarem fenòmens climàtics extrems, veurem exemples reals i reflexionarem sobre els reptes que afronta el nostre territori.
quarta edició del cicle

Dilluns 28 d’abril, a l’Espai Ermengol: “La gestió dels boscos del Pirineu: aigua blava, prevenció d’incendis i biodiversitat” a càrrec de Tània Giró Bartra enginyera forestal i tècnica en la Direcció General de Boscos i Gestió del Medi del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA).

Dimarts 29 d’abril, a l’Espai Ermengol: “La manca d’aigua a flor de pell: com afecta la sequera a les dones del món rural català?” a càrrec d’Ariadna Romans i Torrent (investigadora, consultora i escriptora).

L’entrada a totes les conferències és lliure i s’iniciaran a les vuit del vespre. Aquestes xerrades quedaran enregistrades i es penjaran al canal de YouTube de l’Espai Ermengol.

FluixNo està malamentEstà beAquest em serveixFantàstic Puntuació: 5,00 de 5 - 1 Vots
Carregant ... - 56 visites
[ Valora aquesta informació fent clic als estels ]
Si t'agrada aquest canal informatiu subscriu-te al RSS !
NOTA: El comptador de visites està actiu des de 02-2016
0 Flares Buffer 0 Facebook 0 Email -- 0 Flares ×